Wednesday, February 18, 2009

kau pilih melayu atau kau pilih islam?

Ada 1 perkara berkaitan dengan Melayu yang ingin aku lontarkan mengikut perspektif aku sendiri yang melihat dengan mata sendiri. Peringatan, ini adalah coretan dari sisi pandangan aku. Bukan anda atau anda atau anda. Jika berminat, teruskan membaca.

Aku pernah menghadiri sebuah kursus (layakkah dipanggil kursus?). Ini ayat-ayat yang dilontarkan oleh seorang pak Menteri.

"Jangan sesekali kita menyebut bahawa Malaysia ini adalah negara majmuk. Malaysia bukan negara majmuk. Malaysia adalah negara Melayu

Agak-agak, baginda Rasulullah perjuangkan bangsanya atau agamanya? Saat baginda hendak di bawa pergi oleh sang malaikat, kalimat yang baginda ucapkan ialah "umatku, umatku, umatku". Umat di sini merangkumi seluruh pelusuk dunia tanpa ada sempadan antara darjat dan bangsa. Apa yang lebih penting adalah agama. Itulah sisi perjuangan mulia baginda Kekasih Allah.

Tetapi zaman ini, istilah bangsa lebih berharga daripada agama. Ketuanan Melayu lebih tinggi arashnya daripada kemuliaan Islam. Sungguh aneh situasi ini. Aku fikir, sudah tiba masanya untuk perjuangan Malaysia ini kalau tunjangnya adalah Islam. Kenapa? Sebab aku rasa, makin hari Malaysia makin diwarnai adegan-adegan maksiat yang melampaui akal fikiran seorang Islam.

Di Malaysia, Melayu itu adalah Islam. Tetapi jangan sesekali mencabar hukum ini, Islam tidak semestinya Melayu. Aku berbangga menjadi rakyat Malaysia kerana di bumi inilah aku melihat kepelbagaian budaya yang mencorakkan kehidupan kita semua.

Jadi nikmat terbesar yang Maha Pencipta itu kurniakan kepada kita adalah Melayu atau Islam? Sekian.

No comments: