Thursday, December 17, 2009

menda aku merepek la...

Aku tak tahulah apa perkataan yang sesuai sekarang ini.
Aku bengang. Tapi aku tak bangang.
Aku memang menyampah. Macam dah tengok sampah.
Dia bukan bagus sangat. Mata dah naik meluat.
Aku ni dah kira baik hati. Mujur dia tak kena maki.
Malaslah nak tengok muka dia.

Damn! Aku memang sunyi. Sepi.
Tengok kawan-kawan ada pasangan, kadang-kadang terusik juga jiwa.
Sunyi itu memang sakit. Kadang-kadang.
Tapi aku tak nak layan sangat rintihan itu.
Aku biarkan ia terbang. Jauh dan jangan singgah lagi.





Cara-cara menghilangkan sunyi;


1) Cari kawan yang boleh dijadikan sahabat. Gua senang, lu senang. Gua susah, lu susah. Ada berani?



2) Pergi karaoke dengan kawan-kawan. Melalak sampai suara serak. Nyanyi lagu-lagu jiwang. Rock kapak itu hebat.



3) Pergi melawat tempat-tempat bersejarah bersama keluarga. Biar teruja semua sampai mulut ternganga tengok tempat-tempat yang wow!!


4) Pergi bersenam . Kurus dan sihat. Nanti ramai yang terpikat. Senang nak cari calon. Ok, bersenam di tempat rekreasi. Kat Kuantan, Taman Gelora pasti menarik.


5) Kerja sungguh-sungguh. Jadi hantu kerja, lagi bagus. Buat macam harta tak pernah cukup. Jangan cakap "duit bukan segala-galanya." Bodoh, tak ada duit kau nak hidup macam mana?


6) Berdoa pada Allah. Banyakkan ibadat. Amalkan amalan-amalan sunat di samping pertingkatkan iman.


Banyak cara nak bagi diri tak sunyi. Kena pandai lah. Takkan nak terperap dalam rumah je. Poyo je kalau cakap kat luar banyak maksiat. Kat dalam rumah pun boleh jadi maksiat. Main internet, tengok benda-benda cam haram. Maksiat lah tu. Untuk orang yang bangang tu, aku doakan kau supaya kau bahagia dan gembira selalu. Tengok, baik hati betul aku. Kau dah buat tahi kucing hutan, aku masih doakan yang baik-baik.

No comments: