Sunday, April 12, 2009

akim dan sahabatnya

Dari semalam Akim asyik gelisah. Entah apa yang berlegar-legar di fikirannya. Dia keliru. Apa yang berlaku hampir lima tahun lalu tertayang di benak mindanya. Semuanya berpunca daripada risiko yang selama ini dia pegang. Mungkin dulu dia fikir apa yang dia pertahankan itu adalah betul. Sehinggalah kejadian itu betul-betul membuka matanya. Tidak semua yang difikirkan betul itu tetap berdiri di atas nama kebenaran. Peristiwa pahit itu tetap berpusing-pusing dalam mindanya.

"Aku tertipu dengan kau. Kau email aku minta maaf. Tapi akhirnya kau tikam aku." Itu luahan dari mulut seorang sahabat yang sangat Akim sayangi. Persahabatan yang baru setahun jagung itu tercemar oleh sikap Akim yang pada mulanya cuba untuk melihat ada bibit kebahagiaan antara sahabatnya itu bersama seorang gadis yang menjadi pujaan hatinya sekian lamanya.

"Aku tahu aku salah. Tapi aku cuba nak tolong kau orang berdua. Dia nak berlari, tapi kau tetap nak merangkak. Setiap kali dia hubungi aku, hanya nama kau yang dia sebut. Aku tak ada apa-apa dengan dia. Dia bukan seorang yang istimewa dalam hidup aku. Dia kawan aku. Aku cuma nak menyatukan kau orang berdua. Dia banyak minta nasihat aku." Akim menerangkan semua yang dia rasakan betul dengan harapan sahabatnya memahami tindakannya.

Akim tahu yang dia telah melakukan sesuatu yang membunuh nilai persahabatannya bersama sahabat yang begitu dekat dengan hatinya. Tapi Akim percaya itu resam kehidupan. Dia sanggup andai persengketaan ini adalah sesuatu yang telah tertulis, dia terima. Dan hampir lima tahun ini jugalah Akim masih mengharapkan sahabatnya mampu memaafkan segala kekhilafan yang terjadi. Akim tetap mengharapkan sahabatnya itu ingin kembali menerusakan apa yang telah terputus sejak sekian lama. Akim tetap menunggu dan dia tidak akan jemu untuk menanti saat-saat penyatuan itu. Kini Akim terus melalui jalan kehidupan tanpa sahabat yang pernah mendampinginya dan memberinya semangat di kala dia memerlukannya. Akim terus tabah.

No comments: