Thursday, January 22, 2009

yang dikejar itu: kenikmatan atau kehambaan?

Tarikh: 21 Januari 2009

Tempat: TGV KLCC

Filem: Maut
Antara barisan pelakon MAUT. Adakah keinsafan terbit di hati mereka? Atau mereka hanya melakonkan watak yg diberi tanpa ada sekelumit rasa insaf? Tepuk dada tanyalah Iman

Menonton sebuah lagi filem hasil sentuhan Bade memberi satu perspektif baru dlm kehidupan aku. Kehidupan yg seperti mana yg ingin aku jejaki? Kehidupan yg penuh dgn segala kenikmatan hidup? Kehidupan yg penuh dgn rasa kehambaan pada Penciptanya? Tamatnya cerita Maut, saat lampu dibuka aku tertanya sendirian; agak-agak berapa ramai yg menonton Maut malam ni yg sanggup menggadaikan solat Maghrib mereka memandangkan waktu tayangan adalah pada jam 7.30 malam? Alhamdulillah aku masih tahu apa tanggungjawab aku sebagai seorg Muslim. Lewat sedikit menonton bukan satu masalah. Jangan sampai tanggungjawab itu ternoda oleh dosa yg terpalit gara-gara menonton sebuah filem berunsurkan dakwah itu. Kalau apa yg ditonton itu belum mampu membuka mata mereka betapa maut itu boleh menjemput kita pada bila-bila masa, dalam apa jua keadaan, apakah yg dicarinya sebenarnya dalam filem itu? Adakah sekadar ingin berhibur? Tepuk dada tanyalah sejauh mana tahap keimanan kita semua.

Teringat ajakan seorang teman untuk berlibur di sebuah kelab malam yg aku pun tak tahu tahap kepopularannya. Terletak di Kuantan. Aku keliru. Inikah yg aku cari? Sebagai seorg Muslim yg pernah menuntut di salah sebuah sekolah aliran agama dan menyambung perlajaran di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, apakah aku lupa tentang batas-batas seorg Islam? Ajakan itu aku tolak. Aku pohon pada Tuhan utk selamatkan aku dari anasir-anasir yg cuba menjatuhkan maruah aku sebagai seorg Muslim yg tidak pernah lekang dari berbuat dosa yg bagaikan butiran pasir di pantai. Terlalu banyak.

Terima kasih kepada pengarah ini yg sanggup mengambil risiko dgn memaparkan sisi gelap manusia di muka bumi Allah ini. Sisi inilah yg menjadi pilihan utama sebahagiaan daripada kita semua. Berfikir sejenak; apakah yg ingin di cari dlm kehidupan ini? Apakah yg ingin dicapai selepas maut itu menjemput tuannya ke tempat asalnya? Apakah syurga yg kita cari? Atau kita sendiri masih keliru dgn apa yg kita inginkan dlm sebuah kehidupan dan kematian? Tuhan itu Maha Pengampun lagi Maha Menyayangi. Amin

1 comment:

FFMS said...

nak tgk cte ni!!!!!!!!!!!