Wednesday, January 14, 2009

kutuk, mengutuk, terkutuk

Sekadar berkongsi pendapat dan luahan. Bukan utk kepuasan diri sendiri atau sesiapa, tapi sekadar rasa ingin berkongsi. Setiap hari kita akan digemparkan dgn cerita-cerita dan gambar-gambar yg sungguh menyayat hati. Bukan sesuatu yg mengejutkan andai ada di kalangan kita yg mengalir air mata tatkala mata menatap gambar-gambar yg penuh 1001 kedukaan dan kepiluan. Lebih-lebih lagi bila ia melibatkan kanak-kanak dan warga emas. Bom sana. Bom sini. Bom seolah-olah menjadi makanan mereka setiap masa dan ketika. Betapa kejamnya manusia yg sanggup mencemarkan kedaulatan bumi itu dgn lautan darah dari mereka yg tidak berdosa.

Situasi yg menyebabkan aku terfikir dan terdetik:

Perkahwinan Mawi&Ekin, Dato' Siti&Dato' K. Mereka umpama putera dan puteri kayangan yg diangkat martabatnya hingga mencecah langit. Penaja-penaja begitu bermurah hati utk menghulur demi kelangsungan majlis yg ditunggu-tunggu oleh setiap umat di Malaysia dan serantau. Tapi bukan penajaan ini yg menyakitkan hati aku. Tapi apa yg meyebabkan aku terfikir hingga kadang-kadang membuatkan aku menyampah ialah reaksi oleh manusia-manusia yg membuatkan aku ingin ketawa sinis sendirian. Reaksi yg ditunjukkan oleh manusia sekililing apabali mendengar penajaan perkahwinan-perkahwinan ini mencecah jutaan ringgit sungguh menjengkilkan. Ayat-ayat yg terhembur keluar antaranya;

1) "daripada diorg ni taja kahwin artis yg dah memang jutawan, baiklah bantu org susah yg ramai kat Malaysia ni"
2) "baiklah diorg ni tolong org2 kat Palestin tu"

Kelakar. Kita suka menyuruh tangan yg lain menghulur tapi hakikatnya kita sendiri tidak ingin utk melakukannya. Ramai antara pengutuk-pengutuk di atas yg hanya pandai bercakap tetapi tidak ingin utk melakukan apa yg terucap. Memang kelakar. Berapa ramai di kalangan pengutuk-pengutuk di atas yg sudi menghulurkan bantuan utk membantu mereka yg memerlukan? Program Bersamamu TV3, berapa banyak sumbang yg diterima? Berapa ramai yg membantu? 20 juta manusia di Malaysia? Dah tentu TAK!!! Tabung Gaza yg dilancarkan di UIA berjaya mengutip dana sebanyak RM4000. RM4000!!!! Kapasiti UIA lebih kurang 20,000. Aku pasti TAK SEMUA YG MENGHULURKAN BANTUAN!!! Kita hanya pandai bercakap kan??!!

Bila melintas depan peminta sedekah, jangankan utk melihat, menghulurkan hatta RM0.10 kita tak ingin. Malah dicacinya mereka. Kata-kata yg PALING POPULAR yg akan keluar ialah;
"ala sindiket la tu"

Mentaliti inilah yg menyebabkan kita lupa utk bersyukur. Tidak perlu wang yg beribu-ribu atau berjuta-juta utk membantu. Utk membantu, tiada istilah sikit atau banyak. Cukuplah sekadar yg termampu. Dan yang paling penting; TIDAK PERLU MENGUTUK ORG LAIN YG MEMBERI TAJAAN PADA ARTIS-ARTIS DI MALAYSIA KALAU KITA SENDIRI PUN TAK INGIN MEMBANTU HATTA RM1 SAHAJA!!!

1 comment:

FFMS said...

bersyukurlah atas segala yg dimiliki.

fi pun rs mcm tb2 baca ceramah agama bila baca post ni.

u r so talented.