Tuesday, July 6, 2010

saya datang semula, encik blog

Sejak bekerja di tempat baru, blog ini semakin diabaikan. Maaf ya wahai Encik Katarsis. Kamu dilupakan. Jahat itu Encik Dadidai. Buka blog dan, oh, adakah betul ada 18 pengikut? Tak pernah tahu. Tiba-tiba rasa seperti mahu meraikannya dengan daun saderi. Ya, tak perlu rasa teruja-gila-padahal-takda-menda-pun sebab blog orang lain berpuluh-puluh pengikut. Beratus-ratus pun ada. Beribu-ribu pun ada. Kot. Ah, biarkan. Teruja, teruja, teruja.

Ok, bila sebut tentang kerja sungguh aku langsung tak teruja. Cik Ain Guzzle, kalaulah semua orang memahami kan? Katakan apa saja, aku telan. Aku sekarang dalam situasi menyedapkan percakapan supaya mereka di sekeliling tidak menganggap aku bodoh. Yelah, bodoh kan sebab perkara enteng saja. Itu mungkin kata mereka. Aku semakin merindui zaman normal yang walaupun tak mewah kehidupan, tapi aku bangun setiap hari dengan senyuman. Aku merindui zaman pergi kerja jam 7.50 pagi dan sampai di pejabat jam 7.55 pagi. Aku merindui zaman pulang kerja jam 5.00 petang dan sebelum jam 5.30 petang aku sudah lena beradu di atas katil. Aku merindui zaman berhibur selepas penat bekerja tanpa perlu risau "alamak, esok kena bangun awal sebab takut tersangkut dalam kesesakan jalan yang sedang beraya dengan kenderaan." Jadi aktiviti selepas waktu kerja adalah karaoke, tengok wayang, makan kat Jelita @ Coffee Street, lepak di Teluk Chempedak, dan sebagainya. Tapi semuanya hanya mampu dirindui. Tertekan.

Aku sering kali mendapat mesej dari rakan-rakan, "Ok ke kerja tempat baru?" Ok, boleh tak jangan tanya lagi soalan menyampah-tapi-korang-memang-patut-tanya ni? Aku dah banyak menipu orang ramai. Tangkaplah saya, cepat. Saya sudah mula enak untuk menjadi penipu. Enak? Abaikan. Tapi macam makan nasi putih, ikan panggang beserta budu. Cik Ain pasti berkecuran air liurnya. Air liurnya berkecuran dia.

Banyak gambar yang ingin dikongsikan bersama. Beberapa puisi, eh ke sajak, yang ingin diluahkan. Tunggu aja, ya. Mesej ini khas untuk 18 pengikut ku. Meroyan sebentar.

2 comments:

Unknown said...

waiting waiting...hehehe

ainguzzle said...

me included.
yeah, some people dont understand.

aku doakan ko selamat dan kalo diizinkan tuhan, biala dpt keje baru cepat2. amiin. sian ko.


p/s: budu mmg sedap