Monday, November 2, 2009

abang sayang kamu.

Malam itu, terlalu laju air mata aku mengalir. Seolah sungai yang deras, aku tak mampu mebuang rasa hiba dan simpati. Rayuan dan tangisan itu terlalu ikhlas dari hati seorang remaja belasan tahun. Belum pernah pun ada sesiapa yang merayu dan menangis sambil melutut meminta maaf pada aku.


Dia: Abang, tolonglah jangan balik. Tolonglah. Saya merayu. Saya tahu saya tak berguna.

Aku: Jangan cakap macam tu.

Dia: Tak, saya memang tak berguna. Saya selalu buat mak dengan abah risau. Saya derhaka pada mak dengan abah. Dah setahun saya derhaka pada mak dengan abah. Saya tak pernah rasa rindu dekat mak dengan abah. Saya memang tak berguna.

Aku: ......diam....

Dia: Abang pukul je saya. Abang tamparlah saya. Saya tak kisah. Tapi abang jangan pergi. Tolonglah bang. Saya merayu. Tolonglah. Saya tak pernah merayu pada mak dengan abah macam ni. Saya tak pernah minta maaf pada mak dengan abah macam ni.

Aku: Bangun. Tak baik macam ni. Tak elok.

Dia: Saya takkan bangun selagi abang tak berjanji abang takkan pergi. Abang jangan balik. Tolonglah. Saya tak pernah rasa kasih sayang seorang abang. Saya dah anggap abang macam abang saya. Saya pernah mimpi saya dapat seorang abang. Tolonglah.


Selama lebih sejam, dia terus meluahkan segala-galanya. Semua isi hatinya diluahkan. Dua kali dia melutut, aku menjadi semakin lemah. Aku menjadi semakin sakit dengan perasaan itu. Tanganku digenggam erat olehnya seolah-olah tak ingin melepaskan. Tangisan yang lebat menjadi saksi sekeping hati yang terlalu inginkan kasih sayang. Cuma dia alpa dengan kehidupan.


Dia: Tadi abah datang. Abah cakap "abah sayang kamu."

2 comments:

ainguzzle said...

berapa range umur bebudak tu eh

Amri Zahid said...

dorg form 1-5. aku sgt tabah.