Wednesday, June 27, 2012

puasa dengan herbalife

Assalamualaikum.

 Have you had your shake today?

Wow, sekarang dah Syaaban. Tak lama lagi dah Ramadan. Puasa oi! Siapa yang tak suka kan bila masuk bulan Ramadan? Auranya lain woi. Serius. Memang Ramadan ni bulan yang sungguh ajaib dan magis. Tepuktepuktepuk. Kenapa Ramadan ni ajaib? Meh sini nak bagitahu 

 1) Bulan yang akan buat manusia jadi sangat baik. Nak mengumpat waktu malam pun takut. Sebab takut sia-sia pahala puasa di waktu siangnya. Bagus andai ini dipraktikkan selamanya. Oh, dengan segera aku rasa mahu berhenti mengumpat. Amin. 

 2) Masjid dan surau akan sangat meriah sebab semuanya kalau boleh mahu solat jemaah 5 waktu sehari semalam. Kalau terawih takyah cakap. Silap haribulan kalau datang lambat, kau solat tepi tangga je. 

 3) Baca Quran bukan perkara asing. Semua mahu khatam dalam sebulan walaupun selama ni mungkin ambil masa setahun nak boleh habis setengah kitab. 

 4) Jangan risau pasal makan. Langkah setapak jumpa bazar Ramadan. Langkah lagi 12 tapak, jumpa lagi. Syurga makanan lah pendek kata.


Ok, banyak lagi pasal keajaibannya. Tapi yang lebih ajaib ialah, di saat mulut dan hati asyik cakap nak jadi umat terbaik di bulan yang mulia ini, selalunya kita gagal dalam mengawal nafsu makan. Puasa seharian akan menjadi alasan untuk beli segala macam jenis makanan di bazar Ramadan. Kalau boleh setiap kedai nak beli serba sedikit. Sedekah katanya. Kata kau lah kan! Dulu setiap kali nak buka puasa aku akan jadi gelabah. Haih, apa mahu makan. Zaman duduk dengan keluarga sendiri memang tak payah nak gelabah sangatlah kan. Ibu tak pernah gagal untuk masak. Selalu ibu akan tanya aku apa aku nak makan nanti. Eh, ibu tak tanya abah. Mungkin sebab ibu tahu aku sangat memilih untuk makan. Mengada kau Saufi Amri oi! Cuma sejak masuk Matric UIA sampai sekarang dah kerja di KL, memang akan cari makan sendiri. Haih. Tapi ini dulu lah. Sekarang memang langsung tak rasa gelabah. Nak sahur pun tak gelabah. Sebabnya kan sekarang dah ada Herbalife. Duduk rumah sediakan shake, siap pun hidangan sahur . Nak sahur, tak payah bangun seawal yang boleh untuk masak atau pergi kedai mamak. Ada yang konon-konon makan sahur jam 12 tengah malam sebab takut bangun lambat lantas tak sempat nak masak. Itu bukan sahur abang kakak wey. Berbuka pula cukup sekadar masak nasi sedikit dan kukus ikan dan sayur. Mudah lah sangat wey. Ini contoh carta yang kita semua boleh ikut.




Ini kebiasaan bentuk pemakanan kita. Aku juga dulu macam ini. Bezanya sayur tu memang takkan pernah wujud dalam pinggan aku. Fobia makan sayur. Mungkin sayurofobia. Ok, aku tipu. Takda istilah macam tu pun. Untuk yang fobia sayur macam aku dulu, anda digelar lachanophobia. Tapi ini fobia tahap kaw-kaw lah. Setakat tak suka makan sayur macam aku, jangan nak mengada-ngada nak gelarkan diri anda dengan gelaran ini. Tak cool pun ok.




Ini pula contoh bentuk pemakanan yang harus kita sama-sama amalkan. InsyaAllah akan menjadi berkat. Chewahhh.


Nampak tak, tak ada salahnya pun makan nasi. Itu kan salah satu sumber karbohidrat. Cumanya, kawal pengambilannya. Sederhana sahaja deh.


InsyaAllah jika ini yang kita amalkan, semuanya akan sentiasa cergas dan bertenaga. Paling penting, kita juga akan dapat kekalkan berat badan yang ideal. Inilah masa yang paling sesuai untuk memulakan pengambilan Herbalife anda. Tapi ingat, Herbalife bukan ubat pelangsing atau ubat penyembuh segala macam jenis penyakit. Ini, makanan kesihatan. Tepuktepuktepuk. 



  Hubungi atau sms 012.336.5043 / 013.603.8170 untuk mengetahui lebih lanjut tentang Herbalife.

No comments: