Wednesday, March 4, 2009

situasi:episod dua

Cerita satuDia: One story makes two, two stories make more.

Pengajaran: Setiap kali kita bercerita pasti ada tambahan yang dibuat oleh sang pendengar. Jadi, berhati-hati untuk memilih pendengar. Ramai yang mampu menjadi pendengar yang baik, tetapi tak ramai yang mampu menjadi penyimpan rahsia yang baik. Terutama si dia.

Cerita dua
Dia: Aku tak pernah dapat kawan macam kau. Selalu ajak aku solat. Tapi, hati aku tak terbuka lagi untuk solat.


Pengajaran: Jangan disisihkan mereka yang alpa kerana kita juga sering terlupa. Berpesan-pesan dengan kesabaran dan kebaikan.


Cerita tiga Dia: Mama malas!

Pengajaran: Kanak-kanak itu jujur hatinya, benar katanya.


Cerita empatDia: Kawan jenis apa kau ni? Tak pernah ada kawan-kawan aku yang buat macam ni kat aku.

Pengajaran: Fikir dengan matang, bertindak secara rasional. Dia tetap kawan aku selamanya.

1 comment:

ainguzzle said...

Hohoho. Mine is here.